Mål, Prioritering og Tidsplanlegging
1 Lag To-Do-listen din kvelden før. Slik får du god styring for dagen som kommer. Ha rutiner og god struktur gjennom dagen. Del den gjerne inn i små bolker med hva du gjør til ulike tider. Planlegg samtaler, ha en liste klar.
2 Sett deg personlige mål på kort sikt og lang sikt. Det vil holde deg fokusert på det viktigste. Bryt ned store mål i mindre aktivitetsmål, så du får bedre kontroll på progresjon. Gjør enkle små grep først, det som tar kortest tid. Ha en liste med det du gjør sekundært.
3 Forstå timing. Vit når du skal utsette ting- det er ikke bare negativt med prokrastinering. Mange effektive mennesker er gode på nettopp det. De henter seg inn igjen i rett tid. Lær deg å si nei. Noen ting er ikke verdt tiden din. Si nei så du får tid til det som teller mest.
Sørg for god helse og energi
DeMer mener at folk ofte undervurderer betydningen av fysisk helse for produktivitet. Helsen virker inn på effektivitet: «Med de rette sunne vanene, vil du få færre sykedager, ha mer energi, og være i bedre humør, alt dette påvirker din evne til å være produktiv».
1 Ha en jevn og konsistent søvnrytme, det gjør deg best uthvilt og forberedt på en produktiv dag. Spis sunn frokost, gjerne egg. Spis sunn snacks som grønnsaker og nøtter. Drikk mye vann, selv det minste tap av væske kan gi stort tap av prestasjon. Hold deg til koffeininntak om morgenen, begrens inntaket senere.
2 Hold deg i fysisk form og aktivitet, dette vil påvirke din yteevne på jobb. Få deg 7-9 timers søvn. Ta power-naps om du trenger det. Få deg frisk luft og sollys, gå en kort tur i løpet av arbeidsdagen. Ha en ergonomisk tilpasset arbeidsplass. Rydd og vask pulten din.
3 Praktiser visualisering, se for deg at du gjør det du vil. Bruk mindfulness til å forsterke din konsentrasjonsevne og få bedre fokus. Prøv å finne flytsonen og «hyperfokus». Det er den ultimate tilstanden av produktivitet.
4 Identifiser og begrens «tidstyver» og andre distraksjoner. Ha fokus på oppgaven. Mange taper tid på å være ukonsentrert og ufokusert. Deleger det du kan til andre. Finn dine grenser. Unngå multi-tasking. Planlegg belønning. Ha noe å se frem til. Ta deg fri.
5 Få humor og latter inn i arbeidsdagen, ring kjæresten eller en god venn, snakk om noe morsomt og ha glede gjennom dagen. Få goodfeelingen fra velmenende relasjoner.
Les også: Økt produktivitet med styrkebasert ledelse
Kjenn deg selv
1 Finn noen som utfyller dine egenskaper. Klarer du dette, vil du vokse som menneske, i erfaring og innsikt. Det krever en toleranse overfor mennesker med andre evner og styrker enn deg selv, og en mellommenneskelig respekt som bygger bro mellom deg selv og andre.
2 Forstå grunnleggende problemer. Gjør en innsats for å forstå grunnleggende problemer, årsaker bak atferd, hvordan sinnet fungerer og hvordan det kan ekspandere og utvikles. Dårlig ledelse kommer ofte av manglende forståelse for hvordan problemer oppstår og vedvarer.
3 Gjør en analyse av tidsbruk. I disse dager kan du få deg en «time-tracking-app». Hva bruker du tid på? Hvordan kan du effektivisere tidsbruk uten at det går ut over kvalitet? Er det oppgaver du kan delegere eller utsette? Vurder hvordan du bruker tiden din.
4 Vurder ny arbeidsform og metode. Prøv deg frem med nye måter å jobbe på for å se hvordan du kan forbedre din produktivitet. Bruk en logg til å skrive alt ned, inkludert din progresjon, tanker og følelser, og forbedring i selvinnsikt.
5 Be om tilbakemeldinger. Tilbakemeldinger fra andre kan hjelpe deg med å bli mer produktiv og forbedre ting du kanskje ikke legger så godt merke til selv. Oppdag hele ditt potensial. Vær tålmodig. Skal du være på ditt beste må du ta deg tid til det.
Du kan lese alle 100 rådene til DeMer her.
Tekst: Anne Marie Monsen