Hvis du selger på gamlemåten, blir du i dag raskt forbikjørt. Det som fungerte for bare få år siden, er ikke lenger gangbart. De fleste bransjer har blitt tøffere og fått ekstremt høy konkurranse. Det som kreves av salg i dag, er vesens forskjellig fra hvordan man tenkte bare for et tiår siden. Det stilles i dag krav til at selgeren må være fleksibel og opptre som en prosjektleder, ikke en selger.
– Du blir kortvarig i bransjen om du selger ved å prakke på kundene ting de egentlig ikke trenger, eller de får en dårlig opplevelse. Det fører ofte til misfornøyde kunder som føler seg lurt, og disse snakker med andre. Det tar jo rundt ti positive opplevelser for å veie opp for én dårlig. I dagens sosiale medier-virkelighet kan man risikere ekstremt mye negativ publisitet. Det er livsfarlig i dag.
- Du må tro på produktet ditt. Utdann selgerne, gi dem kunnskap. Slutt aldri å trene personalet i salg, hver krone investert i utdanning gir 30 kroner tilbake.
- Du må tro på firmaet ditt.
- Du må tro på deg selv – mental innstilling, selvtillit, evne til å kommunisere med andre og nå frem.
- Ha en fokusert entusiasme. Det er mange selgere som kan selge hva som helst, bare på entusiasmen. Rett og slett fordi kundene liker dem! Folk elsker folk som brenner for noe. «Fokusert» innebærer at du ikke går i hundre retninger samtidig, men heller fokuserer på akkurat det vi skal jobbe med her, og har kunnskap om produktet og kunden.
- Ha en oppriktig vilje til å hjelpe andre mennesker. Dette er ryggraden i alt salg! Det handler ikke om å selge, men å hjelpe kunden å nå sine mål. Har man den innstillingen, oppdager kunden det. Det handler også om å få andre til å gjøre det du vil at de skal gjøre, men av sin egen frie vilje. Alle er selgere, og det gjelder å lokke det frem. Og, det hjelper ikke bare å ha et godt produkt, man må også kunne selge det inn.