Som leder eller del av en ledergruppe har du ansvar for minst ett system, sannsynligvis flere. Erfaringen er at det nesten alltid er knyttet motstand og utfordringer til innføring av nye systemer og løsninger i en organisasjon. I denne artikkelen presenteres et enkelt grep som kan hjelpe deg å lykkes når det iverksettes et nytt system i din bedrift.
“Your life does not get better by chance, it gets better by change”
– Jim Rohn, entreprenør og forfatter
Anerkjente utfordringer
Uansett om det er et nytt CRM, ERP, HMS, DSS, BI, CMS eller SCM som skal innføres i bedriften, vil det være en rekke utfordringer du kan møte. Anerkjente selskap som Forbesog Deloitte har spesifisert noen av dem:
- Undervurdere tidsbruk
- Mangelfull opplæring
- Ketchup-effekten: Prøve å gjøre alt på en gang
- Systemet er ikke tilpasset bedriftens egentlige behov
- Undervurdere kostnadene
- Manglende involvering av ansatte
- Forankring av prosjektet
- Manglende kontroll av erfaringer fra tidligere prosjekter
- For få ressurser avsatt til prosjektet
- Feil ressurser avsatt til prosjektet
- Manglende forståelse av mål
- Manglende åpenhet rundt innvendinger
- Manglende forståelse for support/service etter at systemet er live
Av erfaring så er det spesielt én av disse som skiller seg ut for de fleste bedrifter, og som er avgjørende for at innføringen av det nye systemer blir både vellykket og effektivt: Manglende involvering av de ansatte.