Møteledelse krever disiplin og godt forarbeide. I tillegg krever det mot fra møtelederen. En leder må tørre å lede og sette krav til møtedeltakerne.
Slik leder modige ledere møter:
- Modige møteledere bruker mye tid på forberedelser til møter. Det er ikke unormalt å bruke mer tid på forberedelser til møtet, enn selve møtet. Det betaler seg tilbake i god møteledelse og fornøyde møtedeltakere.
- Agenda sendes ut i god tid i forveien sammen med dokumentasjon og alle presentasjoner.
- Ingen ledere skal sitte i samme rom og lese dokumentasjon eller presentasjoner for første gang. Det betyr at alle presentasjoner og dokumentasjon skal leses på forhånd. Alle ledere skal møte forberedt. Ingen unntak.
- Verdiskapningen i møter skjer i diskusjoner mellom møtedeltakerne som leder opp til beslutninger. I tillegg skal ledergruppen følge opp beslutninger. Det anbefales å fordele tidsbruken i møter slik:
- +70% av tiden skal være diskusjon. Det er her verdiskapningen er størst. Det skaper også engasjement og gjør møtet interessant.
- 10-15% av tiden skal brukes til å ta og formulere tydelige beslutninger.
- 10-15% av tiden skal brukes til å følge opp at beslutninger har blitt gjennomført iht. planen.
- Telefon og mobil skal ikke brukes på møter. Ved lange møter kan man sette av tid til å sjekke beskjeder og ta telefoner
- Actionlogg og beslutningslogg skrives og leses opp før slutten av hvert møte. En kort og konkret oppsummering om hva dere har vedtatt. En tydelig konklusjon om hva som er neste steg, og hvem som har ansvar for det. Ta dere tid til å reflektere over hvordan møtet har vært.
Ps. «Hvis man klarer å få flere til å ta ordet i forsamlinger der synspunkter og meninger drøftes, vil du få både innspill du som leder kan trenge, samt at du styrker selvfølelsen til de som endelig tør snakke».
Andre relevante artikler:
- Digital møtekultur og møteledelse
- Makten i de riktige spørsmålene
- Ta kontroll på høstens møter – fem tips.
- Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!
- Forskning: Kjøp boller til møtet – få dobbelt så mange ideer
- Kaster du bort tiden med møter?
- Flest ledere er ikke gode nok i salg
- Møteforberedelser
- Færre, kortere og mer relevante møter