Opplevelse av mening, en god ledelse og muligheten til å påvirke beslutninger er blant de viktigste faktorene for trivsel på jobben. Vi er hardere mot hverandre verbalt, og det brukes et litt røffere språk. I mellommenneskelige relasjoner er det imidlertid viktig at vi er rolige. Mye av fiendtligheten skyldes muligens at vi er stresset. Men det kan få store konsekvenser. Dersom arbeidsmiljøet oppleves som fiendtlig, er vi hele tiden på vakt.
«Vær bevisst på at det du hører, ikke nødvendigvis er hva den andre sier. Sjekk ut at du har oppfattet riktig.» Hjernen er konstruert slik at den helst vil høre på oss selv. Skal man høre på de andre, så krever det trening.
KOMMUNIKASJON: God kommunikasjon har å gjøre med hvordan vi stiller spørsmål til våre medarbeidere og kolleger. Bruk åpne spørsmål, det vil si spørsmål som innledes med spørreordene hva, hvem, hvor, hvorfor og lignende og gir rom for flere svar og mer innhold, mens lukkede spørsmål er spørsmål som kun kan besvares med ja eller nei. Hjernen vår elsker lukkede spørsmål. Derfor må vi avlære den med uvanen å stille lukkede spørsmål. Lukkede spørsmål som bare kan besvares med ja eller nei er dårlig kommunikasjon. Man får lite informasjon ut av slike spørsmål og det å stille lukkede spørsmål kan oppleves som en form for manipulasjon. Det er viktig å ha selvinnsikt og en viss forståelse av hvordan jeg oppfattes av andre, Nysgjerrighet og åpenhet på akkurat det skaper god kommunikasjon. Selvinnsikt er nesten det aller viktigste.
Lag en bedriftskultur der trening på god kommunikasjon står i fokus. Bruk rollespill og case og tren regelmessig. Les mer på ledernytt.no
Fakta: Halvparten av de som aktivt søker jobber gjør det fordi de ønsker seg et nytt arbeidsmiljø, det viser en undersøkelse fra Finn.