Av Thomas Holmestad: I en artikkel nylig skriver McKinsey om de fire nøkkelelementer for god prestasjonsledelse; Å sette gode mål, kontinuerlig samtaler og coaching rundt målene, oppsummering på slutten av året og at måloppnåelse for konsekvenser i form av karriereutvikling.
Nå på slutten av året er mange av oss ferdig med budsjettprosessen, og ser fram til en julehøytid med det i havn. Jeg tror det er langt viktigere at alle avdelinger og personer på ditt lag har andre mål enn de rent finansielle å forholde seg til i året som kommer.
Hos oss i Norengros Johs Olsen AS legger vi stor vekt på å utvikle leveransemål for oss i ledergruppa, som igjen bryter ned på avdelinger og ut i medarbeidersamtaler for hver enkelt medarbeider. Disse er basert på vår overordnede strategi og våre tre strategiske mål. Leveransemålene er konkrete prosjekter og aksjoner som skal gjennomføres i de neste 12 månedene, og som (hvis vi lykkes) vil gi direkte innslag inn mot de KPIene vi har valgt for å måle vår strategiske reise mot disse. Ved å ha tydelige mål og prosjekter, som vi som bedrift kan påvirke selv, skaper de klarhet i hva vi forventer av hverandre. Det gir klarhet, sikkerhet og jeg tror det er mye av fundamentet i en prestasjonskultur.