Som leder finnes det syv drivkrefter som du må jobbe med for å øke medarbeidernes engasjement.
1. TILFREDSHET
Finn ut av hvordan medarbeiderne har det og om hverdagen fungerer. Det er grunnlaget for engasjement – den som ikke har det bra fysisk eller psykisk har problemer med å ta til seg det som trengs for å bli engasjert i jobben sin.
2. SAMARBEID
Behovet for sosial kontekst og kommunikasjon er en avgjørende drivkraft for å bygge engasjement. Fokus ligger på team-følelsen og kommunikasjon.
3. BEKREFTELSE
Det er ekstremt viktig for mennesker å føle seg sett, unike og at de får være seg selv.
Korrelasjonsmålet mellom bekreftelse og engasjement er veldig høyt.
LES OGSÅ: Engasjement gir superkrefter
4. STOLTHET
Følelsen av stolthet er bra, men i tillegg å ville fortelle andre at man er stolt over det man gjør, vil tydeliggjøre det mer. Det viser et høyere nivå av ambassadørskap.
5. UTVIKLING
Utvikling hører til de høyere nivåene på motivasjonstrappen. Her er autonomi en viktig del siden den handler om følelsen av frihet og muligheten til i det minste å delvis styre eget arbeid.
6. RETNING
Et sterkt samlet mål er viktig. Formål og mening er noe som vekker engasjement hos mennesker.
LES OGSÅ:
7. LEDERSKAP
Lederskapet påvirker alle de andre drivkreftene. Lederen er en del av teamet, men har en spesiell rolle for å øke gruppens prestasjoner. Alle kan gjøre noe for å forandre tallene, men lederen er den som skal lede prosjektet for å få maksimalt ut av medarbeiderne.
Kilde: Inc.com