Salg = kommunikasjon satt i system

  • Du driver med salg når du kommuniserer for å oppnå noe
  • Du må vite hva du vil oppnå! Sett mål for alle samtaler
  • Planlegg kommunikasjon – rekkefølge i salgshjulet
  • Husk at det er kunden som skal kjøpe – de må begeistres
  • Pris er ikke alt – kvalitet, service, entusiasme og relasjon er verdi

Aktivitet – husk at massen slår klassen

  • Personlig møte er best
  • Teams er veldig bra
  • Telefonsamtale selger godt
  • Mail brukes KUN for å bekrefte det vi har blitt enige om
  • Inviter mange riktige kunder til dialog – ikke forhåndsdøm – liten i dag kan bli en gigant om en stund
  • Sats på alle kundestørrelser – stor kunde i dag kan gå konkurs i morgen
  • SETT AV TID TIL Å BOOKE TEAMSMØTER HVER UKE

Forberedelser – the devil is in the details

  • Ha klart for deg hva du har å tilby
  • Det du ikke vet om kunden, kan du spørre kunden om – unngå overkvalifisering – det er bare å ringe
  • Vær 100% mentalt tilstede når du prater med kunde
  • Vær solgt på det du skal selge – entusiasme smitter
  • Kle deg på kontoret som du ville ha gjort om du skulle møte en viktig kunde – du skal faktisk det!

Kontakt

  • For å få tilgang til hjernen må du åpne hjertet
  • Vi liker de som liker oss – lik kunden først – gjør det til en vane å se etter det beste i alle du møter, da går det på automatikk
  • Smil – le –smil – gi komplimenter – ros – vær lett å omgås
  • Tips: prat om noe annet enn bedrift – snakk med mennesket

Behov

  • Telling is not selling
  • Still spørsmål som begynner med HV…
  • Det er viktig å finne ut hvor skoen trykker for kunden
  • Hvorfor kjøper kunden?
  • Bruk mer tid på behov enn presentasjon – det handler om kunden

Presentere løsning

  • Husk at løsningen skal være et svar på kundens behov
  • Egenskap   –  hva er produktet
  • Fordel   –  hvorfor er det bra
  • Nytteverdi  –  hva får jeg igjen for det
  • Snakk godt norsk – kun fagspråk når du vet kunden forstår
  • Entusiasme er et utvendig uttrykk for en innvendig følelse – du MÅ tro på at dette er en god løsning for kunden

Innvendinger

  • Innvendinger er skjulte kjøpesignaler – kunden ville ikke giddet å stille kritiske spørsmål om de ikke var interessert i å kjøpe
  • Isoler innvendingen – er det noe annet enn dette som står i veien for en handel?
  • Behandle innvendingen – vis forståelse for kundens synspunkt – presenter et annet syn
  • Avslutt på nytt
  • HUSK– De fleste salg kommer etter 5-7 innvendinger – får du færre og ikke selger må du prøve mer

Avslutning av salget

  • Den beste avslutningsteknikken er å ta for gitt: dermed hopper du over spørsmålet om de vil handle og går rett til antall, når de vil ha levering osv.
  • Alternativ: ønsker du å gå for hev senk i 160 eller 180 bredde?
  • Alle er redde for å ta en avgjørelse, du må være trygg i denne fasen, slik at kunden blir smittet av din ro

Referanser

  • Alle kjenner noen i samme bransje/situasjon som seg selv
  • Når kunden har kjøpt, har de behov for å bekrefte handelen – når de anbefaler deg videre, forsterker det avgjørelsen
  • «Jeg liker å gjøre forretninger med hyggelige folk og tror at like barn leker best, så jeg spør rett ut; kjenner du noen som kunne hatt behov for mine produkter og som er like trivelige som deg?»
Takk til Øyvind Hammer og Salgsfabrikken for godt samarbeid

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *