Great Place To Work

Dette ble jeg veldig nysgjerrig på. For jeg vil gjerne være et sted det er flott å jobbe. Er jo det i dag, men hva kan vi ytterligere gjøre for at alle føler at de er en del av en flott arbeidsplass? Det at vi gjennomgår prosesser i vår arbeidshverdag, og at hver enkelt, både ledere og øvrige ansatte går i seg selv for å bli en bedre kollega. Ikke minst at selskapet er attraktivt og trekker til seg de beste medarbeiderne når man lyser ut stillinger.

Dette må jeg sjekke nærmere. Hva skal til for at vi i IDT Solutions AS kan blir en sertifisert bedrift?

Her følger fire grunner en sertifisering vil bidra positivt i en organisasjon.

1. Det har aldri vært viktigere å finne ut av hva dine mennesker tenker

I 2020 har vår forståelse av hvordan selskaper, mennesker og kunder ønsker seg, trenger og oppfører seg, endret seg dramatisk. Den beste måten å finne ut av hva de tenker: en medarbeiderundersøkelse. Det er reelle kostnader knyttet til å vente til ting blir bedre før du lytter til dine mennesker:

– Du mister innsikt i hva som betyr mest for dine ansatte akkurat nå.
– Du mangler innsikt i hvordan ansattes behov endrer seg
– Dine beste folk venter kanskje ikke på at du spør senere – og finner i stedet et selskap hvor ledere bryr seg nå. 

Ved å gi ansatte muligheten til å utrykke sine erfaringer og stille spørsmål i din undersøkelse, tilbyr ledere en følelse av eierskap og påvirkningskraft under endringene, som kan lede til betraktelig mindre stress og frykt blant ansatte.

I tillegg åpner undersøkelser opp for innholdsrik data og løsninger for endringer i ledelse. Det er, tross alt, dine medarbeidere som er nøkkelen til å avsløre ideer med potensiale til å transformere din virksomhet og din arbeidskultur.

2. Great Place to Work sertifiseringen signaliserer at du er en people-first organisasjon

Dessverre er det mange selskaper som sier at de putter menneskene først, uavhengig av om deres handlinger faktisk samsvarer med dette. Så hvordan vet kunder og jobbsøkere hvilke selskaper som virkelig bryr seg om sine ansatte? 

Dette er hvor sertifiseringen kommer inn. Dette er ikke noe selskaper bare kan fabrikkere, dette er en verifisert godkjenning. Bygd opp av ekte kvantitativ og kvalitativ data fra medarbeiderundersøkelser.

Sertifisering viser potensielle kandidater, kunder, eiere, partners og andre  at du kontinuerlig jobber med å utvikle og forbedre dine ansattes opplevelser, og er forpliktet til å bygge og vedlikehold en høy grad av tillit i din organisasjonskultur.

3. Sertifisering bygger tillit, samhold og stolthet i en tid hvor dine medarbeidere trenger det mest.

Vi leter alle etter ting å feire i disse dager. Å oppnå en sertifisering er gode nyheter som hele selskapet kan feire sammen – selv om du sitter på hjemmekontor. 

Her er noen eksempler på hvordan dere kan feire en sertifisering, som er resultatet av gode resultat i en medarbeiderundersøkelse:

Gi tid som gave – Det har aldri vært viktigere med balanse mellom jobb og privatliv. En god måte a si «takk» på er å tilby ansatte litt ekstra tid til å slappe av og tenke på sine oppnåelser. Noen arbeidsplasser valgte å stenge tidlig den dagen deres sertifisering ble annonsert. Du kan også gå et steg videre ved å tilby alle å jobbe reduserte timer hver dag den uken.

Overraskelse – Gratuler ansatte i det de kommer på arbeidsplassen eller ha en videosamtale med alle ansatte den dagen sertifiseringen blir annonsert. Hvis dere møtes virtuelt kan du lage en egendefinert zoom-bakgrunn for dine ansatte, som de kan bruke denne dagen.

Å feire mellomlederne – Sørg for at dine mellomledere vet hvilken forskjell de gjør for dine ansatte. Et helseforetak arrangerte en seremoni hvor toppledere presenterte en medalje til hver mellomleder. Gi en gave eller en spesiell anerkjennelse som passer inn i din unike kultur.

Send en omsorgspakke – Send en «spa»-pakke eller en omsorgspakke til hver ansatt sitt hjem. Hvis alle returnerer til arbeidsplasser sørg å plassere sanitære dekorasjoner på hver pult, slik at ansatte kan dekorere sin arbeidsplass når de er tilbake på kontoret. Ikke glem å vise din Great Place to Work sertifisering på produktene.

4. Sertifiseringen forteller dine medarbeidere at du bryr deg om de og deres fremtid

For å følge ledere, spesielt i utfordrende tider, må mennesker ha tro på at deres ledere kan levere på løfter og sette handlinger foran ord. De må ha en fundamental tro på at lederne deres bryr seg om dem, og deres fremtid. 

Å bli sertifisert sender en tydelig beskjed til dine medarbeidere om at du bryr deg om deres opplevelser og trivsel. Mennesker vil være opptatt av å prestere på arbeidsplassen, dersom de føler at arbeidsplassen investerer i dem.

Nå er den perfekte tiden for å vise ditt engasjement for å være en organisasjon som putter menneskene først. Sertifisering gir deg og dine ansatte en mulighet til å smile og feire hverandre nå når dette er vanskeligere enn noen gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *