Det å ha en hjemmeside for bedriften vet de aller fleste er viktig. Nettsiden er ansiktet utad for en bedrift, og er en veldig viktig investering – men hva gjør egentlig en nettside god og velfungerende? Hjemmesiden bør bygge oppunder merkevaren til bedriften, og fremstå som profesjonell og trygg. I denne artikkelen tar vi for oss 10 punkter som kjennetegner en god nettside.
1. Mål
Det er viktig å definere tidlig hvilke målsettinger din bedrift har med nettsiden. Er nettsiden tiltenkt for å øke trafikken og synligheten? Skaffe nye kunder? Øke kompetansen? Styrke merkevaren med informasjon? Kanskje dere har en fin blanding av flere punkter? Uavhengig hva målsettingen er, bør den være på plass både før nettsiden produseres, samt være en del av den digitale strategien.
2. Call to action
Hvilke(n) konkret(e) handling(er) ønsker dere at besøkende på nettsiden skal utføre? Det kan være å kjøpe et produkt, bestille time, fylle ut kontaktskjema m.m. Hva skal være deres «Call to action» (CTA)?
3. Design
Designet til nettsiden må planlegges nøye og bør gjenspeile virksomheten. De visuelle elementene burde spille på lag. Her tenker vi da på logo, fonter, farger og andre visuelle elementer. Det gir et helhetlig og stilrent design.
I dag består over halvparten av all internettrafikk fra mobile enheter. Det er derfor viktig med et repsonsivt design som fungerer på forskjellige plattformer. Universell utforming må dere heller ikke glemme, da nettsiden din skal være lesbar for alle.
4. Struktur og funksjonalitet
Det bør utarbeides en informasjonsstruktur for funksjoner og innhold, og dette bør gjøres tidlig i prosessen. Når en bruker besøker nettsiden skal det være enkelt å navigere, og det skal være raskt og enkelt og finne frem til det de er ute etter. Mange undersider kan i utgangspunktet virke fornuftig, men da må det tydeliggjøres og synliggjøres med knapper og kategorier, slik at brukerreisen er logisk og ikke minst brukervennlig.
5. Innhold og tekst
Innholdet på nettsiden er det viktigste av alt. Her må det tenkes nøye igjennom hva som publiseres, og det gjelder både innholdet som er på nettsiden ved lansering, men også i artikler/innlegg/innhold som blir publisert etter lansering. Hvem er det egentlig dere skriver til? Hvem er kunden? Både stilen og tonen i teksten må tilpasses deretter.
Oppbyggingen av innholdet burde gjøres oversiktlig, gjerne ved bruk av nøkkelord, forklarende titler og mellomtitler. En studie viser at flertallet leser i «F» format, som vil si at de leser de to første linjene for så å «scanne» resten av siden etter nøkkelord og mellomtitler for å komme til informasjonen de er ute etter.
P.S. Ikke glem å avslutte med en CTA som gir brukeren lyst til å utføre tiltenkt handling.
6. Bilder
Bilder og videoer i høy kvalitet er utrolig viktig på en nettside. Bildene bør ikke være for store, men heller ikke for små – med andre ord; tilpasses hvert enkelt innhold. Bildene bør representere deres merkevare, og helst samtidig få frem det innholdet det tar for seg.
7. Sikkerhet
Sikker surfing på internett er noe alle forventer. Vær sikker på at det er et sikkerhetssertifikat (SSL) koblet mot domenet på webserveren. Du vil se «https» i nettadressen, og gjerne en hengelås. Det å ha SSL betyr at at det er en kryptert datastrøm mellom leseren og nettsiden – og brukeren ser at du tar sikkerheten til vedkommende på alvor.
Vi anbefaler at dere benytter gode og sterke passord, helst med spesialtegn (!,$,#, osv.) og tofaktorautentisering (2FA). I tillegg til dette er det mange forskjellige verktøy som kan tette vanlige sikkerhetshull. Disse finnes som regel i form av tillegg (plugins).
8. Aktiv og oppdatert nettside
Det er viktig at nettsiden både er og fremstår som aktiv. Dette kan oppnås ved å regelmessig poste artikler, innlegg e.l. slik at brukere ser at nettsiden faktisk er i bruk. Om virksomheten har tid og ressurser, burde dere sterkt vurdere å ha en bedriftsblogg og/eller artikkel arkiv på nettsiden. Dette kan hjelpe til med å styrke merkevaren, samt gjøre bedriften mer attraktiv og synlig.
9. Synlighet
Sidestruktur, innhold og meta-beskrivelse avgjør i hovedsak hvor høyt en nettside rangere i søk på Google. Hvor ofte du oppdaterer relevant og verdifullt innhold vil også bidra i rangeringen (red. Aktiv). At nettsiden er responsiv, og i hvilken grad, spiller også en stor rolle.
I tillegg til søk i Google, kan innlegg på sosiale medier med lenke til nettsiden bidra med økt trafikk – som igjen hjelper rangeringen i søkemotorer.
10. Analyse av data
Google Analytics (GA) er en gratis tjeneste, som gir statistikken du trenger for å få mest mulig ut av nettsiden din. Ved å kunne følge med på statistikken for din nettside får du muligheten til å legge opp strategier som passer godt til det du ønsker å forbedre eller oppnå.
Du kan også analysere hva brukere trykker på, og hva som får kunder til å trykke seg vekk fra nettsiden, slik at du kan rette opp i det. Samt vite mer om hva som fører til konvertering.
Kilde: Venturis