Synes VY forklarer dette bra på sine sider. Det ligger riktignok mer bak tallene enn det de illustrerer, men det gir et perspektiv på det store bilde innen transport.
Selv er vi i tenkeboksen når det gjelder innkjøp av EL-bil da vi har to nyere MB, som har gått lite. Nå for tiden kjører vi også lite, så diesel -og bensintanken rekke veldig lenge. Jeg tenker jo at det å bytte bil og annet utstyr ofte er lite bærekraftig. Derfor velger vi å slite på våre ny-brukte biler en god stund til og ikke falle for fristelsen å kjøpe nytt, men heller tenke på miljøet å gjenbruke og tyne det vi har lengst mulig. Rett eller feil, tja… si det?
Så for oss er det ideellt med en kombinasjon av bil på småturer og tog/buss på lenger turer, men da burde regjeringen stimulere til subsidierte bildeler på eksisterende biler (fosil/EL) samt redusere kollektivprisene kraftig!
Eksempel: Eina-Oslo t/r ca. kr. 500,- Ikke rart folk tar bilen… Samme er prisen t/r Kongsvinger.