Kongsvinger stasjon – Hans Otto (88)

Hans Otto (88) besøkte sin gamle arbeidsplass da sønnens firma leverte nytt utstyr: – Her var det alltid veldig trivelig!

FULL KONTROLL: Jernbanepensjonist Hans Otto Arnesen (88, sittende) ble med da installasjonen av det nye stillverket – som kontrollerer alle bevegelser på jernbanesporene – på nytt operatørbord ble fullført ved Kongsvinger stasjon nylig. Sønnen Dag (til venstre) er Forretningsutvikler i selskapet IDT, som gjennomfører installeringen, assisterende områdesjef Kjetil Tømmeraas hadde vakt denne dagen, mens teknisk leder Steffen Kvikstad i IDT hadde ansvaret for monteringen. Foto: PER HÅKON PETTERSEN

Av Per Håkon Pettersen

Over 60 år etter at han utdannet seg ved Jernbaneskolen besøkte Hans Otto Arnesen (88) sin tidligere arbeidsplass ved Kongsvinger stasjon. – Det er stas å være tilbake. Noe er annerledes, men det er likevel lett å kjenne seg igjen! sier han fornøyd.

Foranledningen var også litt spesiell: Sønnen Dag (55) arbeider nå i selskapet IDT Solutions AS, som på oppdrag fra Bane NOR er godt i gang med å fornye de såkalte operatørbordene med stillverk ved jernbanestasjoner over hele Norge. Selskapet har signert en treårig avtale med Bane Nor verdt 12 millioner kroner.

Nettopp stillverkene er fortsatt et livsviktig arbeidsredskap for å ha kontroll på alle jernbanespor i nærheten – både på selve stasjonsområdet, men også for trafikkstyring av skinnegangen i retningene mot Oslo, Sverige og Elverum.

– Det er kjempemoro å få komme tilbake, og se den rivende utviklingen på jernbanestasjonen, sa 88-åringen ettertenksomt.

– Hva er den største forskjellen?

– Det er vel antall mennesker som er innom. Tidligere hadde vi både billettluke og egen reisegods-luke ut mot venterommet, så det var mye mer pulserende liv her. For ikke å snakke om antall ansatte. Så lenge vi hadde egen lokomotiv-stall på stasjonsområdet – jeg tipper det varte til utpå 1960-tallet – kunne det være godt over 100 ansatte her på dagtid. Godsekspedisjonen i nabobygget hadde også stor tilstrømning av folk som skulle hente eller levere.

Noterte alle tog-bevegelser

Arnesen lot seg fascinere av det såkalte stillverket, som sørger for at personalet har full kontroll over trafikken på alle jernbanespor i nærheten. Det første stillverket ble installert ved Kongsvinger stasjon i 1959, og det ble oppgradert med en digital løsning for tre år siden.

– Før stillverket kom hadde vi utplassert folk i hver ende av stasjonsområdet, som gjennom telefonen informerte oss om alle togbevegelser når det skjedde. Og vi noterte alt. Etter at stillverket kom, fikk vi enda bedre oversikt over alle sporvekslene og samtlige bevegelser i og ved stasjonsområdet.

NY TEKNOLOGI: Hans Otto Arnesen (88) ser nærmere på hvordan det nye stillverket på Kongsvinger stasjonen fungerer. – Det er mer moderne og mer avansert, men fungerer likevel ikke så fryktelig forskjellig som da jeg selv jobbet her, konstaterer han. Foto: PER HÅKON PETTERSEN

Nå er stillverket plassert på såkalte Commando operatørbord levert av selskapet IDT Solutions, som de siste 20 årene har solgt nesten 150.000 egenproduserte hev/senk-kontorunderstell.

– Var du borti noen dramatiske situasjoner med nesten-uhell eller dramatiske situasjoner på sporene i løpet av karrieren din?

– Nei, vet du – jeg kommer faktisk ikke på at det var noen ulykker eller nesten-ulykker. Mulig at jeg har glemt noe i årenes løp, men det var dyktige og samvittighetsfulle folk som satt med ansvaret ved stillverket – vel vitende om at en feil kunne få store konsekvenser. Så det gikk bra.

Et samlingssted

Selv var han utplassert ved flere jernbanestasjoner rundt omkring på Østlandet og bodde på hybel der i lengre eller kortere perioder, før muligheten til en fast stilling i hjembyen dukket opp.

– Plutselig ble det en ledig plass her, og da slo jeg selvfølgelig til! Å jobbe på jernbanen var en attraktiv mulighet, og jeg har aldri angret på at dette ble arbeidsplassen min helt til jeg ble pensjonist, sier den tidligere jernbanefullmektigen.

STASJONSMESTERNE: Minnene strømmet på da Hans Otto Arnesen fikk se bildegalleriet på veggen over tidligere stasjonsmestere i Kongsvinger. – Han kjenner jeg igjen! kunne 88-åringen strålende konstatere flere ganger. Foto: PER HÅKON PETTERSEN

På hans tid var jernbanestasjonen ikke bare et utgangspunkt for passasjerer som reiste til eller fra Kongsvinger. Enda mer var det en møteplass og et samlingssted for utrolig mange forskjellige mennesketyper.

– En ting var togpassasjerene, som kanskje trengte hjelp til å finne igjen bagasje, spørre om forbindelser eller avgangstider til neste sted, eller kanskje var i villrede om noe annet. Men vi måtte jo håndtere mange typer folk som bare stakk innom for å være sosiale. Noen var litt originale, andre rett og slett veldig sosiale. Ikke sjelden måtte vi også håndtere folk som var temmelig beruset, men det gikk nesten alltid helt udramatisk for seg, forteller Arnesen.

I likhet med sønnene sine akslet han KIL-drakta i «alle» år, og var en velkjent spiller på lokale fotballbaner. Men på ett felt lyktes han bedre enn dem: Hans Otto har nemlig spilt med flagget på brystet.

– Jo da, men det var riktignok på jernbanelandslaget, da! sier han med et smil om munnen.

– Viktig arbeidsplass

Gjensynet med miljøet innenfor dørene på Kongsvinger jernbanestasjon setter han uansett stor pris på, og blir stående lenge der rekken med portretter av tidligere stasjonsmestre henger.

– Savner du den gamle arbeidsplassen din?

– Alt til sin tid, men ja – det var alltid trivelig å være her på jobb. Folk var hjelpsomme og bidro etter beste evne med det de kunne. Samtidig følte vi at det var en viktig arbeidsplass. For alle som skulle reise mot Oslo, mot Elverum eller mot Sverige var toget et førstevalg som transportmiddel, og samfunnet var avhengig av at jernbanen fungerte

– Tror du toget blir enda viktigere i årene som kommer?

– Ja, miljøhensyn gjør jo at stadig flere får øynene opp for jernbanen som transportmiddel, og jeg tror toget får et skikkelig oppsving igjen. Men at Solørbanen skulle miste persontrafikken på 1990-tallet, hadde jeg virkelig aldri kunnet forestille meg. Derfor tror jeg også passasjertogene passasjertogene vil gjøre et comeback på den strekningen igjen.

ARTIG GJENSYN: Både Uno (til venstre) og Dag fikk gjenoppfrisket mange gode minner da de ble med far Hans Otto Arnesen til hans gamle arbeidsplass, Kongsvinger stasjon. Foto: PER HÅKON PETTERSEN

27.11.21, takk til Glåmdalen for en flott sak

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *