Farger gir inspirasjon og kan fortelle oss mye om vår identitet, følelser og hvordan vi skal og ønsker å agere. Fargekoder benyttes også når en person sitt DNA skal identifiseres og forstås. Hva slags type er du, og hvilke farger passer din bedrift?
Det er ingen matematisk formel for å velge farge for logodesignet i din bedrift, i stedet må du forstå hva som er kjerneverdiene til virksomheten din og hvilke følelser du ønsker å overføre gjennom ditt merkeidentitetssystem.
Dette kalles fargepsykologi, og en god grafisk designer bør vite hvordan den riktige paletten kan formidle dyp mening om verdiene dine og fremkalle spesifikk atferd.
Er rosa den rette fargen for et byggefirma?
Må grønt alltid være fargen på miljøbedrift? Har fargen hvit samme verdier i Europa som i Asia? Og hva skal man velge for å være synlig også for personer som er fargeblinde?
Fargevalg fra de største merkene:
• Blått: 33 %
• Rødt: 29 %
• Svart, grått og sølv: 28 %
• Gult eller gull: 13 %