Når jevnlige tilbakemeldinger – både positive og negative – blir til etablerte prosedyrer i virksomheten, vil du skape en mer robust kultur med åpen kommunikasjon og medarbeidere som forstår og demonstrerer virksomhetens verdier.
Når du gir sensitive tilbakemeldinger til medarbeiderne, på en gjennomtenkt og konstruktiv måte, setter du tonen for hele virksomheten. Ved å gi teamet ditt jevnlige tilbakemeldinger skapes en kultur av tillit, åpen kommunikasjon og større tilknytning.
Hvis du sliter med å gi tilbakemeldinger, særlig negative, husk at ansatte ønsker å vite om de er på rett spor. Mangel på tilbakemeldinger fører til dårlig kommunikasjon, mens jevnlige tilbakemeldinger øker engasjementet.
Fem tips for effektive tilbakemeldinger
1. Å feire offentlig. Når en medarbeider har gjort en betydelig innsats eller vist engasjement, bør du feire og anerkjenne dem foran alle. La medarbeideren sole seg i rampelyset. Selv et verbalt «klapp på skulderen» kan ha god effekt. Mange ledere undervurderer verdien av hva deres anerkjennelse kan bety for medarbeidere. Positive tilbakemeldinger er noe de vil huske, og det motiverer i tillegg resten av teamet til å utmerke seg.
2. Kritiser privat. Offentlig kritisering gagner verken deg eller virksomheten fordi det lukker døren til åpen kommunikasjon og skaper et psykologisk utrygt miljø for alle. Hvis du gir en negativ tilbakemelding til en medarbeider, og du vet at informasjonen kan være ubehagelig, vær respektfull ikke bare i hvordan du gir informasjonen, men også hvor samtalen finner sted. Ta det privat på et lukket kontor.
3. Fortell dem dine intensjoner. Fortell medarbeiderne at du håper de vil bruke tilbakemeldingen til å vokse og utvikle seg både privat og i virksomheten. Gjør det klart at du vil hjelpe i stedet for å være dømmende. Si at du ønsker å støtte dem i å være deres «beste jeg» i posisjonen de er i.
4. Vær spesifikk. Tilbakemeldingen din skal være tydelig, respektfull, gjennomtenkt, databasert eller erfaringsbasert. Forklar dine forventninger til prosjektet eller deres rolle i virksomheten. Diskuter feil ved å bruke relevante og nyere eksempler der det er mulig. Hjelp dem å forstå implikasjonene som feilen resulterte i, som for eksempel en forsinkelse i distribusjon eller unødvendig konflikt.
5. Gi konstruktive forslag. Du bør ikke diskutere et problem uten å gi veiledning eller råd, men kom med en løsning sammen. Hvis dere ikke finner noen løsning, oppgi det som et faktum og vis støtte ved å snakke med dem slik at de forstår hvordan de skal gå videre. Vær åpen for å høre deres perspektiv.
Takk til ledernytt.no for inspirasjon i min arbeidshverdag.