Ferdigheter som kreves for å bli en vellykket fremtidsleder
Når selskaper navigerer i en kaotisk verden, er behovet for fagfolk som styrer strategier som leverer, ekstra stort. For å få til dette må ledere demonstrere empati, lede med data, omfavne åpenhet og være gode til å kommunisere.
Siden det i disse tider er mange som søker nye muligheter og nye arbeidsplasser, er det helt avgjørende at bedrifter ansetter HR-ledere som har ferdighetene som trengs for å påvirke i dag, mens de setter strategier for fremtiden. HR er ikke bare der for å hjelpe bedrifter med å ansette og si opp – de er strategiske partnere for virksomheten.
Empati
Det er mer sannsynlig at en ansatt blir i en organisasjon med en empatisk arbeidsgiver. Ansatte oppsøker organisasjonen for støtte i større grad enn tidligere – både når det gjelder jobb og i privatlivet. HR-ledere må derfor bli sentrum for en organisasjons empati og medfølelse, og sørge for at alle systemer og tilbud er forankret i disse egenskapene.
Lede med data
Dataanalyse er en etterspurt ferdighet for HR-ledere. Persondata representerer meningsfulle muligheter til å hjelpe organisasjonen med å bli mer mangfoldig, mer inkluderende og mer overbevisende for topptalenter i bedriften
Omfavn åpenhet
De aller fleste arbeidssøkere ønsker å jobbe for et selskap som omfavner åpenhet. De ønsker i økende grad mer åpenhet om hvordan og hvorfor beslutninger tas. Det betyr at ledere som er åpne og ærlige, spesielt i vanskelige tider, vil være avgjørende for å få medarbeidernes tillit.
God kommunikasjon
Ansatte ønsker kortfattet klarhet når det kommer til viktig informasjon. HR må derfor jobbe for å sikre at ansatte får den kritiske informasjonen de trenger via kanaler som appellerer. Etter hvert som bedrifter vokser, blir det mer og mer kritisk med HR-ledere som kan skjære gjennom og fange folks oppmerksomhet.