Innspill og tips til leder med personalansvar:
Viktig å følge tett opp de som er nyansatt, eller de som er på jobbtiltak. Dette for å ha dokumentasjon og fakta dersom man for eksempel skulle ønske å avslutte arbeidsforholdet etter prøvetiden. Uten dokumentasjon og oppfølging stiller arbeidsgiver svakere.
For å legge til rette for at en ansettelse blir mest mulig vellykket, og for å sikre at vi har gjort de riktige tingene hvis det viser seg å være en feilansettelse, må leder gjøre følgende:
- Gjennomføre oppstartsamtale. Dokumentere forventninger og arbeidsoppgaver
- Gjennomføre to oppfølgingssamtaler i løpet av de første 5 mnd. med notater der innholdet i samtalene og hvilke avtaler som er gjort tydelig fremkommer
- Gi skriftlig beskjed til ansatt om forlengelse av prøvetiden ved fravær i prøvetiden som ikke er forårsaket av arbeidsgiver
- Minimum ett skriftlig forhåndsvarsel om oppsigelse før prøvetidens utløp hvis dette blir aktuelt
Steg 1: Oppstartsamtale og skriftlig avtale
- Avklar gjensidige forventninger gjennom oppstartsamtale
- Konkretisér prestasjonskrav for ny medarbeider
- Avdekk opplæringsbehov og medarbeiders forventninger om støtte
- Dokumenter medarbeiders prestasjons -og kompetansemål
- Sørg for også å dokumentere de tiltak leder skal iverksette i prøvetiden
Steg 2: Bli kjent med virksomheten
- Husk «selvfølgelighetene» som parkering, telefonbruk, uskrevne regler og rutiner for møterom og alarm
- Vær på vakt mot holdningen «Dette finner vi ut av etter hvert». Den fører ofte til unødvendig frustrasjon
- Lær medarbeideren å bruke støttefunksjoner som IT- og økonomiavdeling
- Fokusér på relevante roller og funksjoner medarbeider vil tangere – bør leder delta på et introduksjonsmøte?
- Lær den nyansatte rutiner for timeføring, rapportering og viktige datasystemer
Steg 3: Oppfølging og forventningsavklaring
- Tett oppfølging det første halve året er en god investering av tid
- Vaner og uvaner etableres raskt – i starten har leder størst mulighet til å utvikle medarbeideren
- Gjennomfør oppfølgingssamtaler i prøveperioden for å klarlegge forventninger
- Har jeg som leder holdt min del av avtalen om tilrettelegging, opplæring og oppfølging?
- Har medarbeideren prestert som forventet?
Jeg tenker at det kan være greit å snakke om disse rutinene og forventninger i et oppstartsmøte.