Kunstig intelligens vil endre måten mange av oss jobber på. Det er viktig å ta teknologien i bruk som et verktøy for innovasjon i det daglige arbeidet og effektivisering av arbeidsprosesser, sier NHO-direktør Ole Erik Almlid.
NORSKE BEDRIFTER AVVENTENDE TIL KUNSTIG INTELLIGENS
– Absolutt alle må forstå verdien av kunstig intelligens (AI) – uansett hva de jobber med. Hvis ikke risikerer vi å havne bakpå, advarer administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid. Norske bedrifter ligger langt bak sine naboland på bruk av AI.
En fersk NHO-undersøkelse avdekker at mange bedrifter har en litt avventende holdning til kunstig intelligens (AI).
NHO og NHO-foreningen Abelia oppfordrer i en pressemelding norske bedriftsledere til å hoppe på AI-bølgen for å unngå å havne «bakpå».
Nylig lanserte regjeringen en storsatsning på kunstig intelligens og en fersk NHO-undersøkelse viser at mange bedrifter har en litt avventende holdning til AI.
AI er lite brukt
I NHOs medlemsundersøkelse for juli ble NHOs medlemsbedrifter spurt om hvordan de ser på kunstig intelligens, og hvordan de tar det i bruk. 2.294 ledere svarte. Det viste seg at bare 15 prosent bruker AI i den daglige driften. Av disse er det bare en av to som svarer at de tester ut AI i noen deler av forretningen. 41 prosent svarer at de i begrenset grad jobber med AI og kun har enkeltansatte som tester ut AI som verktøy i hverdagen. Kun fem prosent svarer at kunstig intelligens er en gjennomgripende del av forretningen.
–Risikerer å bli akterutseilt
NHO-undersøkelsen viser at norske bedrifter bruker AI til å effektivisere prosesser, automatisere ordreforslag, utvikle systemer, lese rapporter og foreslå tekst.
– Vi ser at mange bedrifter prøver seg fram nå. Det er helt nødvendig. Absolutt alle må forstå verdien av kunstig intelligens – uansett hva de jobber med. Hvis ikke risikerer vi å havne bakpå, sier administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid.
Almlid varsler at NHO kommer til å følge utviklingen med nye undersøkelser, og at AI kommer til å bli et viktig tema på og før NHOs Årskonferanse den 9. januar 2024.
Innovasjon og effektivisering
– Kunstig intelligens vil endre måten mange av oss jobber på. Det er viktig å ta teknologien i bruk som et verktøy for innovasjon i det daglige arbeidet og effektivisering av arbeidsprosesser. Abelias Omstillingsbarometer viser at norske bedrifter ligger langt bak våre naboland på bruk av muliggjørende teknologier som AI, så her må vi få til et løft, sier administrerende direktør i Abelia, Øystein E Søreide.
Store bransjeforskjeller
Det er store bransjeforskjeller. Innen finans svarer 43 prosent at AI blir brukt i daglig drift, innen sjømatnæringen svarer 27 prosent at de bruker AI daglig drift. Innen helse- og velferdsbedriftene er svaret seks prosent.
92 prosent har ikke laget retningslinjer for bruk av kunstig intelligens. Kun 23 prosent planlegger kursing for å dra mer nytte av AI, men samtidig oppgir 43 prosent at de savner informasjon eller opplæring i hva AI kan gi av muligheter.
Kritisk tenkning og kildekritikk nødvendig
– Bedriftene bør vurdere retningslinjer for bruk av kunstig intelligens. AI utfordrer oss på kritisk tenkning og kildekritikk. Mennesker må alltid ha siste hånd på verket dersom AI brukes i alt fra rekruttering til utforming av tekst, sier Almlid.
NHO trekker fram kursingen til non-profit-organisasjonen Digital Norway som ble startet i 2017 av 15 næringslivsaktører for å få fart på digitaliseringen av norsk næringsliv. Fokuset er spesielt rettet mot små og mellomstore bedrifter.
– Hvis du ikke vet hvor du skal starte, start her, er oppfordringen fra Almlid.
Kilde: Pressemelding fra NHO