Markeds-initiativ Raufoss Fotball 2025
Bakgrunn:
Raufoss Fotball (RF), har et stort behov for å jobbe med å bedre sitt omdømme mot innbyggerne i Vestre Toten, og hele Gjøvikregionen.
1000+- på hjemmekamper er ikke dårlig, men antall tilskuere kan definitivt bedres i en region med 65 000 innbyggere + bortesupportere. Å bygge identitet og omdømme er viktig, både mot de som går på kamp, men også mot de som ikke går på kamp, samt de som stiller av og til.
Med andre ord, det handler om å bygge omdømme og skape en ønsket identitet.
For omdømme er; «Summen av oppfatninger som ulike interessegrupper har av Raufoss Fotball»
Mitt personlige inntrykk er at det er «skremmende» få som «heier» på RF utenfor egen kommune. Østre Totninger burde være mulig å få med seg. Å få med Gjøvikensere er heller ikke umulig, men en større utfordring som vi må ta tak i.
For det første; RF kan ikke skylde på andre, for at de ikke heier på RF, og ikke kommer på kamp.
For det andre; Hva er gjort, og hva kan gjøres for å bedre RFs omdømme, og skape en identitet som flere kan assosiere seg med?
Identitet til en fotballklubb er så mangt. Klubbfarger/drakter, historie/tradisjoner, verdier/kultur, lokalsamfunn/region, og ikke minst spillere, trenere, ansatte og supporterne.
«Det må utvikles en merkevarestrategi og en visuell identitet som reflekterer klubbens engasjement for inkludering, mangfold og fellesskap, samtidig som klubbens stolte arv og historie tas vare på»
Men! Regionen utenfor Vestre Toten assosierer seg p.t. IKKE med klubbens stolte arv og historie. Derfor må det mer til for at regionen skal starte å følge RF, og i det hele tatt like klubben.
Stikkordet for å få til dette både på kort og lang sikt er som i fleste andre tilfeller; Økonomi.
Uten gode partnere, sponsorer og støttespillere vil veien bli lang. Mange flotte partnere finnes allerede, men slik toppfotball har utviklet seg, trengs et enda bedre økonomisk fundament til for at klubben skal være økonomisk bærekraftig.
Nammo er uunnværlig, og kommunen vil alltid ta sitt ansvar, og har definitivt gjort så. Men dette er også en del av «problemet». Ovennevnte identitet og omdømme svekkes ved at mye av det økonomiske ansvaret rettes til en offentlig instans. Menneskene vi vil skal følge klubben, og omdømme vi ønsker oss uteblir, når RF til manges irritasjon, mottar en for stor del av den offentlige kaka. Offentlige midler til anlegg, barn, unge og mangfold er folk innforstått med, men lønninger til fotballspillere og drift av en toppklubb sitter lenger inne for folk generelt å akseptere.
Så, er det mulig å få til et bedre økonomisk fundament i RF, som igjen skaper ønsket identitet og et godt omdømme?
Det er mange oppgaver som står foran oss når det gjelder dette, men her kommer et lite bidrag til tiltak som kan gi klingende mynt i kassa, samt flere tilskuere og etter hvert supportere av RF.
«Regionprosjekt Marked – Raufoss Fotball»
- Fem (5) sponsorer øremerker midler med formål om å få flere tilskuere på Raufoss kamp
- Fem (5) utvalgte lokale idrettslag får muligheten til å selge sesongkort på Nammo Stadion
- Betingelsene er som følger:
- Salg av 0 – 100 sesongkort gir kr. 500,- pr. sesongkort = kr. 50 000,- inn på konto
- Salg av 101 – 200 sesongkort gir kr. 750,- pr. sesongkort = kr. 75 000,- inn på konto
Mulig sum pr. lag: Kr. 125 000,- x 5 lag = kr. 625 000,- / 5 sponsorer= kr. 125 000,- pr. sponsor
P.s. Man kan alternativt velge å ha færre sponsorer og høyere beløp pr. sponsor. Ved tre (3) sponsorer, blir beløpet kr. 208 333,- pr. sponsor.
Resultat:
- Raufoss Fotball får potensielt 1000 flere tilskuere på Nammo Stadion
- Fem klubber sitter igjen med en god inntekt, og vil framsnakke Raufoss Fotball
- Sponsorene som går inn med sponsormidler får flere tilskuere på kamp til å se sine reklameskilt, og det er PR for sponsoren i selve sesongkort-prosjektet
- Raufoss Fotball selger mer i kiosk + supporterutstyr
- Klubben bygger omdømme ute i regionen
- I kjølvannet av sesongkortsalg, vil også flere andre trekke til stadion å løse kampbillett
Forslag til klubber den første sesongen (kontrakt skrives for ett år om gangen):
Gjøvik-Lyn – Kolbu KK – FK Toten – Vind IL – Eina SK
Vinn, vinn, vinn og vinn for lokale klubber, RF, sponsorer og tilskuere
29/4-25 – Forslag og utkast er utarbeidet av Dag Arnesen, styremedlem i Raufoss Fotball. Sendt til styret i RF den 29/4-25
Tel. 97146116 – d-arnesen@hotmail.com