20 år med Urbane Totninger (UT) på Kapp. Sett showet to ganger i år, og en tredje gang neste uke. Gøy gøy gøy!
Je veit itte… er et uttrykk som visstnok går igjen på Toten, og det har UT tydelig tatt med i sin humoristiske utfoldelse på Kapp.
Jeg håper ikke dette uttrykket blir stående igjen som fellesnevneren for hva vi ønsker å få til i denne regionen. Artig humor, men med forferdelige konsekvenser. Men, det er kanskje derfor denne gjengen nettopp tar dette opp…
For; Selv med Nammos enorme vekst, og arbeidsplasser i «fleng», så har vi nedgang i befolkningstallene. Til og med en bykommune som Gjøvik har – 2 personer i første kvartal 2026…! Til sammenligning fikk Hamar kommune i samme periode, 72 flere innbyggere!!
Hva skal man gjøre for å øke folketallet, bli mer attraktiv og sørge for at regionen kommer på kartet, og hvorfor er det så stor forskjell på øst -og vestsiden av Mjøsa?
Svaret med et punktum er vel, JE VEIT ITTE…!
Men; med en Industri i Champions League, et Landbruk i norgestoppen, og et topp Universitetsmiljø, så bør vi faktisk kunne finne ut av, og vite hva som skal til, og at vi ender opp med;
VI VEIT, og skal stå sammen for å komme dit vi ønsker.

